Ο Φρεντ Μπουασονά (1858-1946 Γενεύη) ήταν Γαλλοελβετός φωτογράφος, ιδιαίτερα γνωστός για την φωτογραφική τεχνική του αλλά και την εκτεταμένη φωτογράφιση του ελληνικού χώρου επί τριάντα περίπου έτη, μαζί με τον συνοδοιπόρο του Ντανιέλ Μπο-Μποβί, διευθυντή της Σχολής Καλών Τεχνών της Γενεύης. 

Η οικογένεια των Μπουασονά καταγόταν από ένα χωριό της νότιας Γαλλία, το Livron, κοντά στη Μασσαλία. Όταν στη Γαλλία το κλίμα για τους προτεστάντες έγινε εχθρικό οι πρόγονοι του Φρεντ αναγκάστηκαν να καταφύγουν στη Γενεύη. Η καταγωγή της οικογένειας έκανε τον Φρεντ να πιστεύει πως ήταν απόγονος γενναίων Ελλήνων θαλασσοπόρων…

Το 1903, μαζί με τον Ντανιέλ Μπο-Μποβί, ταξίδεψε για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Το 1907 επανήλθε και το 1913, πάλι με τη συντροφιά του Μποβύ και με τον λιτοχωρίτη κυνηγό Χρήστο Κάκκαλο, είναι ο πρώτος που ανέβηκε στον Μύτικα, την υψηλότερη κορυφή του Ολύμπου. Το 1930 πραγματοποίησε το τελευταίο του ταξίδι στην Ελλάδα και επισκέφθηκε το Άγιο Όρος.

Το έργο του, σε ό,τι αφορά τουλάχιστον στην Ελλάδα, έχει χαρακτηριστεί «πρωτοποριακό αλλά και καθοριστικό για την εξέλιξη της ελληνικής φωτογραφίας κατά τον 20ό αιώνα».

Φωτογράφισε ταξιδεύοντας στην Ελλάδα, ως άλλος περιηγητής, τη φύση, τα μοναδικά τοπία της, τα αρχαία μνημεία, την αστική ζωή, αλλά και εξαιρετικά δραματικές σκηνές της ζωής στην ύπαιθρο.

Μέσα από το έργο του, μετέδιδε τον μεγάλο του θαυμασμό για την Ελλάδα και συνέβαλε  στη διαμόρφωση της ευρωπαϊκής κοινής γνώμης την ίδια περίοδο.

Αγάπησε την Ελλάδα όσο λίγοι. Ο ίδιος έγραψε στα 1910: «Αυτός ο λαός, τόσο στις ακτές όσο και στο εσωτερικό της χώρας, ο ψαράς της Αίγινας, ο γεωργός της Αργολίδας, ο βοσκός του Χελμού ή του Παρνασσού, όλος αυτός ο λαός έχει τόσο σπινθηροβόλο πνεύμα, τόση καλοσύνη, τόσο πάθος για την ελευθερία, μια τέτοια λατρεία για το παρελθόν του, μια τέτοια προσήλωση στις αρχαίες συνήθειες…»

Ο Φρεντ Μπουασονά πέθανε στη γενέτειρά του, τη Γενεύη, το 1946.



Ακράτα, αυλές, 1903

Αμοργός, γυναίκες, 1911

Αμοργός, Το γνέσιμο, 1911


Ανδρίτσαινα, εσωτερικό σπιτιού, 1903

Βοσκοί στην κορυφή του Παρνασσού, 1903

Γέροντας με τσαρούχια

Γαστούρι Κέρκυρας, στην πηγή της αυτοκράτειρας Ελισάβετ, 1903


Γαστούρι Κέρκυρας - Ανάσταση 1903

Γυναίκα της Ηπείρου με Ξύλινη κούνια και σακούλι, Ήπειρος, 1913



Δελβινάκι, οικογενειακή φωτογραφία 1913

Ζαγόρι, 1913

Δελβινάκι, γυναίκα με τα νεροβάρελα πάει στη βρύση, 1913


Γυναικείος χορός στο Δελβινάκι Ιωαννίνων, 1913

Εσωτερικό σπιτιού στο χωριό Λάκκοι, Κρήτη, 1911

Ζεμενό Κορινθίας, η οικογένεια του ιερέα, 1913

Η Ακρόπολη από το Θησείο, 1920


Ιωάννινα, η λίμνη με το κάστρο, 1913

Ιωάννινα, Λίμνη, πλύσιμο ρούχων, 1913

Καβαλάρι Ζαγορίου, παλληκάρι, 1913

Καρύταινα Αρκαδίας, 1903

Καστρί Πρεβέζης, Ιερέας στην κατεστραμμένη από τον πόλεμο εκκλησιά, 1913

Κερκυραίες στην έξοχη, 1903

Κηφισιά, 1920

Κρήτη, προαύλιο σπιτιού, 1919

Κόνιτσα, Μεσογέφυρα, χωρικοί, 1913

Λαγκάδια Αρκαδίας, 1903

Μέτσοβο, 1913 

Μέτσοβο, στη βρύση, 1913

Μακεδονία, λίχνισμα, 1911

Μακεδονία, φρουρός σε φυλάκιο, 1913

Μονή Αγίου Παύλου, αρσανάς, 1928

Μοναχοί του Αγίου Όρους, από την επίσκεψή του στο Περιβόλι της Παναγιάς, το 1928

Ο Παρθενώνας μετά τη βροχή, 1908

Οι αδελφοί Μάντακα στο χωριό Λάκκοι, Κρήτη, 1911

Ολυμπία – Αλφειός, 1903

Ομαλός, Κρήτη, 1911

Όλυμπος, καταυλισμός κτηνοτροφών, 1914

Παραμυθιά, κοπέλες γνέθουν και πλέκουν, 1913

Παραμυθιά, οικία Ρίγγα, Γ 1913

Παρθενώνας, 1908

Πειραιάς, 1908

Πρόβατα κάτω από την Ακρόπολη, 1903

Ρέθυμνο Κρήτη, βαρελάδικο, 1911


Στρυμώνας, 1913

Eσωτερικό σπιτιού, Κρήτη, 1911

Άθως, μονή μεγίστης Λαύρας, 1928

Ακράτα, 1903

Αθήνα, Πλάκα, 1920

Αθήνα, καθημερινή ζωή, 1920

Ίος, στον τάφο του Ομήρου, 1918

Άνδρες στο δρόμο της Ανδρίτσαινας, 1903
 
Top